Project Ontwikkeling
‘Kwaliteit’ is een essentieel begrip binnen onze opleiding. Vanuit de schoolvisie, de eigen kritische reflectie en externe audits worden doelstellingen opgesteld om het onderwijsproces te optimaliseren, te verbeteren en te bewaken. Iedere medewerker in onze organisatie wordt gestimuleerd deze kwaliteitscultuur te dragen.
HBO Verpleegkunde Genk geeft haar kwaliteitszorg vorm via de PDCA-kwaliteitscirkel en is gericht op het borgen van wat goed is, en het constructief werken aan wat beter kan. Aansluitend willen we deze kwaliteitscirkel in de nabije toekomst uitbreiden met de IMWR-cirkel (inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren). Meer concreet gaat het dan over het genereren van nieuwe ideeën, het aanwenden van de capaciteiten en kwaliteiten van alle betrokkenen in en rond de organisatie, het oog en respect hebben voor de bijdrage van alle betrokkenen en tijd nemen om terug te kijken op de resultaten die behaald zijn.
Visie op kwaliteitszorg
Klik hier en ontdek onze visie op kwaliteitszorg.
Kwaliteitsprojecten volgen de PDCA-cirkel
Kwaliteitsprojecten worden binnen onze opleiding uitgewerkt volgens de PDCA-cirkel. Onze partner UCLL geeft aan dat het een meerwaarde kan zijn om deze PDCA-cirkel uit te breiden met de IMWR-cirkel. Aangezien deze kernideeën aansluiten bij onze schoolcultuur, zijn we geïnteresseerd om te leren hoe de hogeschool dit integreert. De meerwaarde kenmerkt zich in het genereren van nieuwe ideeën, het aanwenden van de capaciteiten en kwaliteiten van alle betrokkenen in en rond de organisatie, het oog en respect hebben voor de bijdrage van alle betrokkenen en tijd nemen om terug te kijken op de resultaten die behaald zijn.
Een jaaractieplan geeft je focus, richting en resultaten.
De opleiding heeft duidelijke principes om de opleidingskwaliteit continu te verbeteren. Om deze vorm te geven in de praktijk wordt er gewerkt met een jaaractieplan waar elke medewerker bijdraagt aan de kwaliteitsontwikkeling. Ook stakeholders worden actief betrokken bij de uitbouw van de kwaliteitszorg. Lees meer...
Schooljaar 2024 - 2025
Schooljaar 2022 - 2023
Schooljaar 2020 - 2021
Meten en evalueren
Binnen de opleiding wordt op regelmatige basis gemeten en geëvalueerd. Deze datagestuurde aanpak stelt ons in staat onze onderwijsprocessen en operationele werking continu te monitoren en bij te sturen. Het doel hiervan is de kwaliteit en de effectiviteit van het onderwijs te verbeteren.
Door het gebruik van data-analyse (zowel kwantitatief als kwalitatief) kunnen we weloverwogen beslissingen nemen en proactief inspelen op de behoeften en uitdagingen binnen de leeromgeving.
De opleiding haalt haar gegevens uit een schooleigen databank die studentengegevens in relatie tot competentiebeoordelingen in kaart brengt. Hiernaast worden bevragingen uitgevoerd bij stakeholders, die overzichtelijk vastgelegd zijn in een meetkalender.
Sterke punten en werkpunten
De opleiding heeft veelal zicht op haar sterke punten en werkpunten. Ze bewaart en verspreidt structureel wat bijdraagt tot de kwaliteit van de opleiding. Ze borgt wat kwaliteitsvol is en verankert dat in haar hele werking. (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming ONDERWIJSINSPECTIE - 2021 & 2022)
Ook de kwaliteitszorg is zowel qua visie als qua uitvoering blijkbaar sterk uitgebouwd. (Rapport in het kader van het kwaliteitstoezicht van de HBO5-opleidingen door de Commissie Hoger Onderwijs, 2016)
Omvorming Basisverpleegkunde
Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de HBO5-opleiding verpleegkunde omgevormd naar een graduaatsopleiding Basisverpleegkunde. Om aan de wettelijke vereisten te voldoen, worden de leerdoelen en het curriculum - op basis van nieuwe domeinspecifieke leerresultaten - de komende jaren aangepast binnen onze organisatie. Hand in hand met deze inhoudelijke omvorming, wordt er met alle medewerkers van de opleiding naar gestreefd om een kwalitatief krachtige opleiding aan te bieden. Centraal in dit proces staat het optimaliseren van een evidence-informed onderwijs aanpak. Lees meer...